Δραστηριότητα – Το πείραμα του Eρατοσθένη

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β’ Γυμνασίου, είχαν την ευκαιρία να λάβουν μέρος σε μια πρωτότυπη STEM δραστηριότητα που πραγματοποιήθηκε σε σχολεία ανά τον κόσμο και συνδύασε αρχές και πληροφορίες από τη Γεωμετρία, την Αστρονομία και τη Γεωγραφία στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος “Inspiring Science Education”.

Πιο συγκεκριμένα, επανέλαβαν το πείραμα που έκανε ο Ερατοσθένης, μέσω του οποίου υπολόγισε, με αξιοζήλευτη ακρίβεια την περιφέρεια της γης, πριν από περίπου 2300 χρόνια.

Με μοναδικά υλικά μια ράβδο, ένα μέτρο και ένα ορθογώνιο τρίγωνο, οι μαθητές ακολούθησαν την εξής διαδικασία:

1. Υπολογίστηκε το «τοπικό μεσημέρι» στο σχολείο με τη βοήθεια του “solar noon calculator” (http://metasofa.org/vansprouts/solarnoon.html).

2. Τοποθετήθηκε μια ράβδο μήκους περίπου 1 μέτρου κάθετα στο έδαφος.

3. Μετρήθηκε το μήκος της ράβδου και καταγράφηκε η μέτρηση (H).

4. Τη δεδομένη ώρα μετρήθηκε η σκιά της ράβδου (S). Επαναλήφθηκε η μέτρηση 5 φορές και υπολογίστηκε ο μέσος όρος των μετρήσεων.

5. Με τη βοήθεια του Πυθαγόρειου Θεωρήματος, υπολογίστηκε η τρίτη πλευρά του τριγώνου (L).

Επόμενο βήμα της διαδικασίας είναι η συνεργασία με σχολείο άλλης χώρας που έλαβε μέρος στο πείραμα. Mέσα από τη σύγκριση των αποτελεσμάτων και τον υπολογισμό της πραγματικής και γωνιακής απόστασης μεταξύ των σχολείων (χρήση Google earth και γεωμετρίας αντίστοιχα) … θα υπολογίσουμε την περιφέρεια της γης…όπως ακριβώς έκανε και ο Ερατοσθένης!

Μείνετε συντονισμένοι για τα αποτελέσματα…

rulers ERTSTS

Log in with your credentials

Forgot your details?