ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Σύγχρονες κοινωνίες και μείωση της σπατάλης τροφίμων!
Γνωρίζατε ότι τα περιττά τρόφιμα της Ιταλίας επαρκούν για να ζήσουν 44 εκατομμύρια άνθρωποι στην Αιθιοπία;
Οι μαθητές του τμήματος Α3 Γυμνασίου στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής μας δράσης, είχαμε την ευκαιρία να θέσουμε τα δικά μας ερωτήματα στην κ. Κακάμπουρα Αφροδίτη – καθηγήτρια Πανεπιστημίου Αθηνών και εθελόντρια στην Τράπεζα Τροφίμων (Ίδρυμα για την καταπολέμηση της πείνας). Θέμα μας ήταν ο περιορισμός της σπατάλης τροφίμων στις δυτικές κοινωνίες από την παραγωγή… έως την κατανάλωση!
Ρωτήσαμε λοιπόν και μάθαμε:
Η Ελλάδα είναι 3η στην κατανάλωση τροφίμων, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ. Κάθε κάτοικος στην Χώρα μας πετά περίπου 142 κιλά φαγητού τον χρόνο. Το 1/3 των παραγόμενων προϊόντων πετάγεται στα σκουπίδια. Το 30% δεν επιτελεί τον σκοπό για τον οποίο δημιουργείται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η παραγωγή μήλων. 100 τόνοι μήλων δεν καταναλώνονται πάντα εγκαίρως από τους αγοραστές. Έτσι, το 30% καταλήγει στα σκουπίδια. Πόσο ηθικό είναι άραγε εμείς να πετάμε τα τρόφιμα και κάποιοι άλλοι να πεθαίνουν;
Ρωτήσαμε επίσης:
Τι μπορούμε εμείς τα παιδιά να κάνουμε για την αντιμετώπιση του προβλήματος;
Μπορείτε πολλά. Απαραίτητα προϋπόθεση είναι να πιστεύει ο καθένας από εμάς ότι με την στάση του και τις επιλογές του, μπορεί να συμβάλει ώστε ο κόσμος να γίνει καλύτερος! Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν…
- Συζήτηση στο σπίτι. Αγοράζουμε προϊόντα με μέτρο. Αγοράζουμε μόνο όσα χρειαζόμαστε.
- Κοιτάζουμε προσεκτικά την ημερομηνία στα προϊόντα που καταναλώνουμε. Αγοράζουμε δηλαδή προϊόντα που είναι πιο κοντά στην λήξη τους. Αν δεν το κάνουμε εμείς, το κατάστημα θα πετάξει τα προϊόντα και άρα; και άλλα σκουπίδια στο περιβάλλον!
- Δεν πετάμε φαγητό. Ακόμη και τα φρούτα που έχουν ωριμάσει πολύ και ίσως δεν μας αρέσουν πια, δεν τα πετάμε. Μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε σε συνταγές. Μπορούμε να φτιάξουμε δροσερά smoothies, χυμούς. Μπορούμε να φτιάξουμε επίσης μπάρες αλλά και γλυκά!
Πώς ορίζεται η σπατάλη φαγητού;
Η σπατάλη ξεκινάει από την παραγωγή. Συνεχίζεται στην μεταφορά και στην πώληση. Ακολουθεί η κατανάλωση και το πέταγμα.
Εσείς στην προσωπική σας ζωή έχετε επηρεάσει θετικά και άλλους ανθρώπους γύρω σας;
Ελπίζω ναι, κυρίως όταν συζητώ με φίλους. Επίσης, με την σημερινή μας συζήτηση αλλά και τις ευρύτερες συζητήσεις με παιδιά και φοιτητές στο Πανεπιστήμιο, ελπίζω να κάνω το ίδιο. Το αποτέλεσμα όμως δεν είναι μετρήσιμο.
Πώς βλέπετε τον κόσμο στο μέλλον;
Δεν θέλω να σκεφτώ το μέλλον με απαισιοδοξία. Όλοι γνωρίζουμε ότι με τους ίδιους ρυθμούς τα προαναφερθέντα στοιχεία θα γίνονται χειρότερα. Αυτό θα επηρεάσει και την δική μας ζωή. Προσωπικά, με την εθελοντική μου δράση βλέπω τον κόσμο λίγο πιο αισιόδοξα. Αν τα παιδιά κάνουν πιο δυναμικές παρεμβάσεις από εμάς, αν αλλάξουμε την στάση μας προς το περιβάλλον, ίσως έχουμε πολλές ελπίδες να ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία.
Μαθητές Α3