Γίνετε «δημοσιογράφοι» του εαυτού σας!
Όλοι οι άνθρωποι έχουν εξαιρετικές ικανότητες, αρκεί να τις αναζητήσουν μέσα τους!
Η εφηβεία είναι μια περίοδος της ζωής που αρχίζουμε να μαθαίνουμε τον εαυτό μας, να στοχαζόμαστε θέματα διαφορετικά από τα μαθήματα, το σχολείο, τα παιχνίδια. Διατυπώνουμε ερωτήματα σημαντικά για τον εαυτό μας, το μέλλον μας , τους άλλους γύρω μας. Η κ. Έλενα Καστάνη – Career Consultant στο Costeas-Geitonas School, μας βοήθησε να απαντηθούν πολλά από τα ερωτήματά που σχετίζονται με τους στόχους, την αναζήτηση του εαυτού μας και την ανάδειξη των κλίσεων μας.
Σε ποια ηλικία μπορεί ο έφηβος να είναι σίγουρος για τις επαγγελματικές του επιλογές;
Η αλήθεια είναι ότι στη διάρκεια της εφηβείας είναι ιδιαίτερα δύσκολο να ξέρεις με βεβαιότητα ποιος θα είναι ο επαγγελματικός σου προσανατολισμός. Φαντάζει σχεδόν ακατόρθωτο να μπορείς να προβλέψεις στα 15 τι δουλειά ακριβώς θα κάνεις στα 25,26…Ζούμε σε μια εποχή που όλα τα δεδομένα αλλάζουν γρήγορα. Τεχνολογία, ερευνητικά επιτεύγματα, νέες συνθήκες χαράζουν νέους δρόμους και παρουσιάζουν νέες ευκαιρίες. Τι μπορούμε να κάνουμε; Να παρακολουθούμε τον εαυτό μας και να αναρωτιόμαστε συνεχώς για εμάς σαν τους δημοσιογράφους. «Τι μπορούμε να γνωρίζουμε για εμάς; «Ποιοι είμαστε;» ,«Τι μας αρέσει να κάνουμε;» «Ποιες είναι οι δυνάμεις και οι αξίες μας;» Οι απαντήσεις μας αποτελούν πολύτιμες πληροφορίες που σταδιακά, στην πορεία της ζωής θα μας βοηθήσουν να οδηγηθούμε στην κατάλληλη επιλογή για εμάς !
Πώς μπορούμε να μάθουμε τον εαυτό μας;
Η λέξη κλειδί είναι η παρατήρηση. Παρατηρούμε τον εαυτό μας αλλά και τον τρόπο που μας βλέπουν οι άλλοι. «Με τι μου αρέσει να ασχολούμαι; Τι κάνω εύκολα και γρήγορα; Τι λένε οι άλλοι για εμένα; Σε ποιους τομείς οι γύρω μας ανακαλύπτουν κάποιες δεξιότητες στις οποίες ξεχωρίζω. »Η παρατήρηση μάς δίνει πολύτιμη γνώση και σε συνδυασμό με τη διαδικασία του αναστοχασμού μπορούμε να βγάλουμε πολύτιμα συμπεράσματα για εμάς.
Πώς το σχολείο μπορεί να μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε τα προσωπικά μας μονοπάτια στη ζωή;
Το σχολείο μας, προσφέρει πολλά ερεθίσματα και πολλές ευκαιρίες να «γνωρίσουμε» τον κόσμο γύρω μας και τον εαυτό μας. Οργανώνει workshops, συζητήσεις, ενθαρρύνει τη συμμετοχή σε ομίλους, καλεί επιτυχημένους επαγγελματίες από διάφορους τομείς κ. α προκειμένου να φωτίσει νέους δρόμους στα παιδιά. Το μυστικό είναι να βοηθήσει το σχολείο, ώστε κάθε παιδί να φτάσει εκεί που το ίδιο επιθυμεί.
Ποια είναι η πιο κατάλληλη ηλικία για να κάνουμε το τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού;
Στην Α΄ Λυκείου κορυφώνονται μια σειρά δράσεων, οι οποίες έχουν ξεκινήσει τα προηγούμενα χρόνια και σχετίζονται με τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό. Αυτή την περίοδο υπάρχει η δυνατότητα να κάνουν οι μαθητές και το Τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Είναι ένα σημαντικό εργαλείο, που συμβάλλει στη λήψη αποφάσεων.
Γνωρίζατε από την αρχή ποιο επάγγελμα θα ακολουθήσετε;
Κατά τη διάρκεια του σχολείου πίστευα ότι θα σπουδάσω Νομική. Νόμιζα ότι το επάγγελμα που μου ταίριαζε ήταν Δικηγόρος. Σκέφτηκα : «Αγαπώ τη γλώσσα . Αγαπώ τους ανθρώπους Πιστεύω στη δικαιοσύνη .Μπορώ να γίνω δικηγόρος». Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού όμως, συμμετείχα σε κατασκηνωτικό πρόγραμμα ως επικεφαλής ομάδας. Εκεί, συνειδητοποίησα ότι μπορώ να είμαι και δημιουργική. Περνούσα πολύ όμορφα με τα παιδιά , γελούσα, διασκέδαζα. Όταν λοιπόν ήλθε η ώρα του μηχανογραφικού, επέλεξα συνειδητά αρχικά τις σπουδές στα Παιδαγωγικά. Στη συνέχεια, έγραφα παραμύθια, δημιουργούσα εκπαιδευτικά προγράμματα, πραγματοποίησα και άλλες σπουδές και μέσα από διαφορετικούς ρόλους και δουλειές κατάλαβα πως η δημιουργία ήταν πάντα σημαντική σε όσα έκανα. Κοιτάζοντας προς τα πίσω, δε θα άλλαζα την αρχική επιλογή μου.
Πώς μπορώ να γνωρίζω αυτό που θα κάνω για πάντα στη ζωή μου;
Πρέπει να το ξέρεις στα 15; Υπάρχουν λέξεις που μας δεσμεύουν και μας δημιουργούν άγχος , όπως «πάντα» «ποτέ». Γιατί να μην τις αλλάξουμε; Μπορούμε να λέμε κάποτε αντί για ποτέ, ίσως, αρχικά αντί για πάντα κ. α. Στη ζωή μας μπορούμε να κάνουμε πολλά και διαφορετικά πράγματα. Καμιά φορά ,οι λέξεις και οι πεποιθήσεις μάς εγκλωβίζουν. Ο κόσμος είναι απέραντος…
Αν μας αρέσει ένα επάγγελμα που δεν έχει επαγγελματική αποκατάσταση ,πρέπει να αλλάξουμε το στόχο μας;
Δεν αλλάζουμε τον στόχο μας .Αλλάζουμε το πλάνο μας .Του δίνουμε νέα μορφή και προσεγγίζουμε τον στόχο μας από άλλο «δρόμο» ,δείχνοντας ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Είναι σίγουρο ότι μπορεί κάποιος να πετύχει όσα ονειρεύεται και να έχει επαγγελματική αποκατάσταση, αν προσπαθήσει πολύ και κάνει αυτό που αγαπά.
Οφείλουμε στον εαυτό μας να παίρνουμε αποφάσεις για τη δική μας ζωή ! Αξίζει να σκεφτούμε : «Εγώ θα ζήσω αυτήν τη ζωή!», να ονειρευόμαστε και να «ταξιδεύουμε»…Το ταξίδι της καριέρας είναι συναρπαστικό, γεμάτο περιπέτειες..
Ας το απολαύσουμε!