Την Παρασκευή και το Σάββατο 31/8 και 1/9, πραγματοποιήθηκε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον σεμινάριο στο CGS, με προσκεκλημένη την εκπαιδευτικό, σύμβουλο και συντονίστρια IB σε σχολεία της Ευρώπης και της Ασίας, Anne Van Dam.
Σκοπός του σεμιναρίου ήταν η εκ βαθέων κατανόηση του ρόλου του εκπαιδευτικού της προσχολικής ηλικίας στο ελεύθερο παιχνίδι των παιδιών ως μέρος της διερευνητικής μάθησης. Το μη δομημένο παιχνίδι (free, unstructured play) και η έρευνα (inquiry), δύο άρρηκτα συνυφασμένες έννοιες, αποτελούν τα θεμέλια της φιλοσοφίας του IB PYP (Primary Years Programme).
Με τη χρήση των λεγόμενων “loose parts” (=πάσης φύσεως αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους) δίνονται απεριόριστες δυνατότητες στα παιδιά να μάθουν, να διερευνήσουν, να αναρωτηθούν, να πειραματιστούν και να αναπαραστήσουν καταστάσεις, εικόνες και έννοιες, διευρύνοντας τη σκέψη τους και αναπτύσσοντας τη φαντασία τους. Καλλιεργούνται, επίσης, δεξιότητες όπως η επίλυση προβλημάτων, η επιμονή και η υπομονή, η ευελιξία της σκέψης, η ανάληψη πρωτοβουλιών και η δημιουργικότητα.
Η Anne Van Dam με ενθουσιασμό και αγάπη για τη δουλειά της, κατόρθωσε να δημιουργήσει τις ιδανικές συνθήκες για να αναπτύξει την ανανεωμένη φιλοσοφία του PYP (Learner agency) δίνοντας έμφαση στο παιχνίδι ως το βασικό εργαλείο κατανόησης του κόσμου. Σε ένα διαδραστικό σεμινάριο, οι παιδαγωγοί του Νηπιαγωγείου και του Παιδικού Σταθμού του CGS, είχαν την ευκαιρία να μάθουν, να διατυπώσουν κρίσιμα ερωτήματα, να πειραματιστούν, να παίξουν, να παρατηρήσουν, να καταγράψουν και να εμπνευστούν.
Anne Van Dam
Biography:
Early childhood education has been my passion for more than 20 years. I have worked as a teacher, PYP coordinator and school leader alongside children and educators in schools in the Netherlands, China, Singapore and Switzerland. I have been an IB trainer since 2005, sharing my passion for young children with educators in IB schools in South East Asia. I joined EtonHouse International Pre-School in 2007, drawn to the school for its vision to establish early childhood education centred on young children’s competencies in making meaning and building relationships. In 2008, I became the Principal of this school. In 2011, I moved back to Europe and took on the responsibility of Assistant Principal at the International School of Zug and Luzern. At ISZL, I developed, in partnership with teachers and other school leaders, a vision for the early years at the school. This direction places a strong emphasis on relationships, play, learning spaces (both inside and outside) and on making teaching and learning visible to others. A move back to the Netherlands in 2015 has given me the opportunity to work as a consultant with the PYP development team at the IB regional office in The Hague. I have worked on the PYP review, focusing on learner agency, early years, inquiry and elements of the ‘learning community’. I also established long term relationships with schools, supporting professional learning around developing a shared pedagogy, inquiry, learner agency and play based learning. Since August 2017, I work for the IB as a workshop leader and content developer and collaborate with schools as an independent educational consultant.