Project “Κίναρος” – Οι μαθητές συνομιλούν με τη μοναδική κάτοικο του νησιού της Κινάρου

Ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον project εμπνευσμένο από το άρθρο της Μαργαρίτας Πουρνάρα «Η ακούραστη Φρουρός του Αιγαίου» στην «Καθημερινή», δίνει το έναυσμα στους μαθητές του Δημοτικού του CGS να δραστηριοποιηθούν και να καλλιεργήσουν δεξιότητες και στάσεις ζωής (https://www.kathimerini.gr/society/561131014/i-akoyrasti-froyros-toy-aigaioy/).

Η «κυρά της Κινάρου» ή αλλιώς η «ακούραστη φρουρός του Αιγαίου» είναι η κυρά-Ρήνη Κατσοτούρχη, η μοναδική κάτοικος της Κινάρου τα τελευταία επτά χρόνια. Το Δημοτικό του CGS δημιούργησε το «Project Κίναρος», ένα ετήσιο project που απευθύνεται σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού. Κάθε τάξη σε διαφορετική χρονική στιγμή επεξεργάζεται το συγκεκριμένο project συνδέοντάς το είτε με το εορταστικό κλίμα των Χριστουγέννων ή με το Πρόγραμμα έρευνας της κάθε τάξης.

To ΙΒ Primary Years Programme (IB PYP) συνδέει τις σχολικές εμπειρίες με την πραγματικότητα και δίνει έμφαση στις έννοιες της παγκόσμιας συνείδησης και της διάπλασης υπεύθυνων πολιτών. Στόχος μας μέσα από αυτό το project είναι οι μαθητές να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες και να αναπτύξουν στάσεις ζωής, όπως σεβασμό και ενσυναίσθηση, να καλλιεργήσουν δεξιότητές, αλλά και το προφίλ του μαθητή.

Κατά τη διάρκεια του project οι μαθητές θα ανακαλύψουν και θα επεξεργαστούν τη βιογραφία της Ειρήνης Κατσοτούρχη, τη ζωή και την καθημερινότητα της, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει, τη μικρή ιστορία και τη γεωγραφική θέση του νησιού, το έργο του οργανισμού All for Blue, αλλά και την επίσκεψη των δημοσιογράφων και την επικοινωνία που είχαν μαζί της.

Α' Δημοτικού / ΙΒ PYP

Οι μαθητές της Α’ Δημοτικού/ΙΒ PYP, κατά το διάστημα πριν από τα Χριστούγεννα,  συζητήσαν διαδικτυακά και «γνώρισαν» την κυρία Ρήνη και τη ζωή της! Στη συνέχεια  έφτιαξαν χριστουγεννιάτικες ζωγραφιές για την κυρία Ειρήνη, τις οποίες και έστειλαν στις δασκάλες τους, ώστε σε δεύτερο χρόνο να αποσταλούν με κάποιο τρόπο στην κυρία Ειρήνη!

Η δράση ολοκληρώθηκε! Δημιουργήθηκε booklet με τις ζωγραφιές των παιδιών, το οποίο έφτασε στα χέρια της κυρά Ρήνης σε επίσκεψη της δημοσιογράφου στο νησί. To booklet έλαβαν, εκτός από την κυρά Ρήνη, τόσο η Πρόεδρος της Δημοκρατίας όσο και ο Υφυπουργος Άμυνας, από τον οποίο λάβαμε τιμητική επιστολή.  .

Β' Δημοτικού / ΙΒ PYP

Το Τμήμα Σχολικών Ψυχολόγων σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς της Β’ Δημοτικού/ΙΒ PYP υλοποίησε στο πλαίσιο της διαδικτυακής τάξης, βιωματική δράση με τίτλο “Κοιτάω μέσα μου.. Αναγνωρίζω τις ανάγκες μου”.

Μέσα από την επεξεργασία του παραμυθιού “Το ταξίδι μιας τόσης δα μικρής μουτζούρας” της Γιαννούλας Φραγκουλίδου, οι μαθητές μας ταξίδεψαν στον κόσμο της μικρής μουτζούρας, συνδέθηκαν μαζί της και αναγνώρισαν και δικές τους παρόμοιες ανάγκες. Μέσα από μια διαδικασία αναστοχασμού, εντόπισαν τα στοιχεία που τη βοήθησαν να αλλάξει και να κατανοήσει τον εαυτό της.

Στόχος της δράσης ήταν να αναγνωρίσουν τη σημασία της συσχέτισης με τους άλλους στην καλύτερη κατανόηση του εαυτού μας και των συναισθημάτων μας. Ταυτόχρονα, οι μαθητές κατανόησαν πως σε διαφορετικές περιόδους της ζωής μας διαφοροποιούνται οι ανάγκες και οι επιθυμίες μας και κατ’ επέκταση οι επιλογές μας.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο επεξεργασίας, προχώρησαν και σε μια διαφορετική “ανάγνωση” του συναισθήματος της μοναξιάς, ως “επιλογή”, ανάλογα με την περίοδο που διανύουμε στη ζωή μας.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας τέτοιας επιλογής ζωής αποτελεί και η κυρία Ειρήνη Κατσοτούρχη, η μοναδική κάτοικος του νησιού της Κινάρου, η οποία τα τελευταία χρόνια ζει, από επιλογή, μόνη της στο νησί. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής της μέσα από εικόνες και βίντεο στο πλαίσιο του Project Κινάρος.

Κατά την ολοκλήρωση του προγράμματος, τα παιδιά επικοινώνησαν με τον δικό τους τρόπο με την κυρία Ειρήνη, φτιάχνοντας ζωγραφιές, γράμματα και κάρτες με τελικό σκοπό την παραλαβή και ανάγνωσή τους από την ίδια.

Γ' Δημοτικού / ΙΒ PYP

Οι μαθητές της Γ΄ Δημοτικού/IB PYP μέσα από το Πρόγραμμα Έρευνας Παράδοση ασχολούνται με τα ήθη , τα έθιμα και τις παραδόσεις της ηπειρωτικής και της νησιωτικής Ελλάδας. Με αφορμή λοιπόν τη νησιωτική μας παράδοση θα εστιάσουν στα Δωδεκάνησα και ιδιαίτερα στο ακριτικό νησί της Κινάρου, όπου ζει η μοναδική κάτοικος Ειρήνη Κατσοτούρχη, η κυρά- Ρήνη, όπως την αποκαλούν.

Παρακολουθώντας φωτογραφίες και βίντεο θα γνωρίσουν την καθημερινότητά της, καθώς και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει με στόχο να καλλιεργήσουν το αίσθημα της ενσυναίσθησης, του θαυμασμού και του σεβασμού προς τη στάση ζωής και τις αξίες που πρεσβεύει η ακοίμητη φρουρός του Αιγαίου

Δ' Δημοτικού / ΙΒ PYP

Οι μαθητές επεξεργάστηκαν  άρθρο που αφορούσε την κυρά-Ρήνη και τη ζωή στην Κίναρο. Αρχικά συζητήθηκε το κομμάτι των απομονωμένων νησιών,  το οικοσύστημα των Δωδεκανήσων, αλλά και του συγκεκριμένου νησιού. Ακολούθησε συζήτηση για την κυρα-Ρήνη, την πορεία της ζωής της, τους τρόπους επιβίωσής της, καθώς και την υπερηφάνεια που αισθάνεται για τον τόπο της. Στη συνέχεια, οι μαθητές παρακολούθησαν συνεντεύξεις που έχει δώσει η κυρα-Ρήνη σε διάφορες εκπομπές κατά καιρούς. Τέλος, εμπνεύστηκαν και ζωγράφισαν την κυρα-Ρήνη σε διάφορες στιγμές της καθημερινότητας (π.χ. να αγναντεύει τη θάλασσα, να υψώνει την ελληνική σημαία, να ψαρεύει, να κάθεται με τα ζώα της, κτλ). Αποτέλεσμα όλων αυτών των δημιουργημάτων ήταν το Ημερολόγιο που οι μαθητές ανυπομονούν να φτάσει στην κυρά-Ρήνη και να διακοσμήσει την τάξη τους.

Ε' Δημοτικού / ΙΒ PYP

Οι μαθητές της Ε’ Δημοτικού/ ΙΒ PYP, στο τέλος του Προγράμματος Έρευνας της Διακυβέρνησης (τέλη Μαρτίου), θα αναδείξουν ζητήματα σχετικά με την παρουσία του κράτους. Μπορούν να δομήσουν μια συνέντευξη, να γράψουν άρθρο, επιστολή προς τον νομάρχη των Δωδεκανήσων (ενδεικτικά). Με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουν να δουν τι ρόλο θα μπορούσαν να διαδραματίσουν και με ποιο τρόπο δύνανται οι ίδιοι να συμβάλλουν σε θέματα τέτοιας φύσεως, καλλιεργώντας παράλληλα την ενσυναίσθησή τους.

ΣΤ' Δημοτικού / ΙΒ PYP

Oι μαθητές της ΣΤ’ Δημοτικού/ΙΒ PYP, στο πλαίσιο του προγράμματος έρευνας. “Ποιώ Ποιήματα” είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για την κυρά – Ρήνη μέσα από τα άρθρα που αφορούν στη δράση της, άκουσαν διηγήσεις της και εμπνεύστηκαν από τις αξίες και τα ιδανικά που πρεσβεύει με τη στάση ζωής της . Στη συνέχεια, μέσα στην ψηφιακή τους τάξη συνέθεσαν όλοι μαζί ανά τμήμα από ένα ποίημα αφιερωμένο σε εκείνη!

Log in with your credentials

Forgot your details?