Ως αμφιλεγόμενα ζητήματα ορίζονται τα θέματα που μπορούν να προκαλέσουν έντονα συναισθήματα και αντιπαραθέσεις στην κοινωνία. Οι διαφορετικές θέσεις που εκφράζουμε, οι διαφορετικές επεξηγήσεις και λύσεις που προσφέρουμε σε αμφιλεγόμενα ζητήματα είναι αποτέλεσμα των αξιών που υιοθετούμε.
Στις 24/1 οι μαθητές και οι μαθήτριες του προγράμματος Αcademia (Junior) συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες και συζητήσεις μέσα από παραδείγματα αμφιλεγόμενων ζητημάτων, π.χ. η ταυτότητα του φύλου, εμβόλια για Covid-19, η χρήση ζώων σε πειράματα, η αστυνόμευση στα πανεπιστήμια, κτλ. Ζητήματα που προκαλούν αντιφατικές εξηγήσεις ή θέτουν υπό αμφισβήτηση τις προσωπικές αξίες και τα πιστεύω του ατόμου.
Μπορείς να συζητήσεις για κάποιο τόσο περίπλοκο θέμα παίζοντας; Οι μαθητές συμμετείχαν σε βιωματικές δραστηριότητες, μία εκ των οποίων «Οι μουσικές καρέκλες αλλιώς». Οι καρέκλες αντικριστές ανά δύο. Η μουσική ξεκινά… τα παιδιά κινούνται ρυθμικά ανάμεσά σε αυτές, μέχρι που ο ήχος σταματά και καλούνται να συζητήσουν τυχαία ανά δύο ένα αμφιλεγόμενο θέμα που τους δόθηκε. Πριν προλάβουν να αναπτύξουν την επιχειρηματολογία τους, η μουσική ξεκινά και ο ρυθμός ανεβαίνει, το παιχνίδι συνεχίζεται η συζήτηση θα γίνει πλέον με άλλο μαθητή/-ρια. Άραγε το επιχείρημα θα μείνει το ίδιο ή θα προστεθεί πλάι στη γνώμη μας μία νέα οπτική;
Η παρούσα δραστηριότητα έχει σχεδιαστεί, για να βοηθήσει τους συμμετέχοντες, να διερευνήσουν τη συναισθηματική διάσταση των αμφιλεγόμενων ζητημάτων και τις συνέπειές αυτών, καθώς και να αναστοχαστούν για τις «αποσκευές» που κουβαλά ο καθένας μας μαζί του.
Ομιλήτρια και εμψυχώτρια στις βιωματικές δραστηριότητες, η Θώμη Συρούκη, φιλόλογος του σχολείου μας. Η θεματική είναι βασισμένη σε υλικό επιμόρφωσης του Συμβουλίου της Ευρώπης. https://www.coe.int/en/web/campaign-free-to-speak-safe-to-learn/addressing-controversial-issues