Parent's Agency
Frequently Asked Questions
Φιλοσοφία CGS IB/PYP
Πώς ακριβώς εμπλέκεται το πρόγραμμα του ΙB/PYP στη σχολική καθημερινότητα;
Από τις διαπροσωπικές σχέσεις και το παιχνίδι στην αυλή μέχρι τη διαδικασία διδασκαλίας και αξιολόγησης, το PYP καλλιεργεί διαρκώς τις αξίες και τις στάσεις που συνθέτουν το προφίλ του μαθητή του ΙΒ (όπως η ενσυναίσθηση, η ανοιχτόμυαλη στάση, η υπευθυνότητα και η συνεργασία). Έτσι, το σχολείο δεν αποτελεί μόνο χώρο απόκτησης γνώσεων αλλά και καλλιέργειας χαρακτήρα και στάσεων ζωής.
Η νέα γνώση δεν προσφέρεται απλώς ως πληροφορία· δομείται μέσα από στοχευμένες ερωτήσεις των εκπαιδευτικών βασισμένες σε έννοιες (concepts), δίνοντας στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύσσουν βαθύτερη κατανόηση, να κάνουν συνδέσεις και να εφαρμόζουν όσα μαθαίνουν σε διαφορετικά πλαίσια.
Κάθε γνωστικό αντικείμενο προσεγγίζεται με τέτοιο τρόπο ώστε η γνώση να συνδέεται με τον πραγματικό κόσμο. Για παράδειγμα, οι μαθητές μπορούν να εφαρμόσουν τις μαθηματικές τους γνώσεις για να δημιουργήσουν έναν χάρτη χρησιμοποιώντας κλίμακα, αντιλαμβανόμενοι έτσι τη χρησιμότητα και τη λειτουργία των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή.
Η εφαρμογή του PYP δεν περιορίζεται μόνο στα Διαθεματικά Προγράμματα Έρευνας (Units of Inquiry) που αποτελούν τον βασικό κορμό του αναλυτικού προγράμματος, αλλά εκτείνεται και στα λεγόμενα “stand-alone” μαθήματα, δηλαδή σε γνωστικά αντικείμενα που δεν εντάσσονται θεματικά στις ενότητες έρευνας. Ακόμα και σε αυτά, η παιδαγωγική προσέγγιση του ΙΒ παραμένει παρούσα, εμπνέοντας το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία και τους στόχους της μάθησης.
Με λίγα λόγια, το ΙΒ/PYP είναι παρόν σε κάθε πτυχή της σχολικής ζωής, υποστηρίζοντας μια εκπαίδευση που είναι διερευνητική, συνεργατική, βιωματική και ουσιαστική.
Πώς αξιολογούνται οι μαθητές στα διάφορα γνωστικά αντικείμενα;
Χρησιμοποιούνται ποικίλες στρατηγικές αξιολόγησης, όπως:
- Αυτοαξιολόγηση και ετεροαξιολόγηση, όπου οι μαθητές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν οι ίδιοι τις δυνατότητες και τις δυσκολίες τους,
- Εννοιολογικοί χάρτες, που αποτυπώνουν τη σκέψη και την κατανόηση,
- Γραπτές εργασίες ή δραστηριότητες, και
- Στοχευμένες παρατηρήσεις, που επιτρέπουν στον εκπαιδευτικό να έχει πλήρη εικόνα της πορείας κάθε μαθητή.
Στο τέλος κάθε τριμήνου, η συνολική εικόνα του μαθητή αποτυπώνεται περιγραφικά, δίνοντας έμφαση στο σημείο εξέλιξης στο οποίο βρίσκεται και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να υποστηριχθεί περαιτέρω η μαθησιακή του πορεία. Η αξιολόγηση δεν είναι στατική· είναι εργαλείο ανάπτυξης, καθώς κάθε μαθητής έχει τη δυνατότητα, με τη βοήθεια εξατομικευμένων παρεμβάσεων και σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό του, να προχωρήσει ακόμη πιο μπροστά.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στο να είναι οι ίδιοι οι μαθητές ενεργοί στη διαδικασία της μάθησής τους (agency), γνωρίζοντας με σαφήνεια τους μαθησιακούς στόχους, παρακολουθώντας την πρόοδό τους και εντοπίζοντας τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους.
Γι’ αυτό και το σχολείο δίνει έμφαση στην Περιγραφική Αξιολόγηση, η οποία παρέχει ουσιαστική και παιδαγωγική ανατροφοδότηση, σε αντίθεση με την απλή αριθμητική βαθμολογία που περιορίζεται σε ένα στατικό αποτέλεσμα.
Με αυτόν τον τρόπο, η αξιολόγηση λειτουργεί ως εργαλείο ενδυνάμωσης και καθοδήγησης, τόσο για τον μαθητή όσο και για τον εκπαιδευτικό.
Πόσες ώρες χρειάζεται να διαβάζουν καθημερινά τα παιδιά;
Παρακάτω παρατίθενται ενδεικτικοί χρόνοι μελέτης ανά τάξη:
- Για τους μαθητές της Α΄ και Β΄ Δημοτικού, ο ημερήσιος χρόνος μελέτης κυμαίνεται περίπου στα 20–25 λεπτά.
- Στη Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού, ο χρόνος αυτός αυξάνεται στα 30–40 λεπτά.
- Για τους μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού, η μελέτη δε θα πρέπει να ξεπερνά τα 60–80 λεπτά την ημέρα.
Οι χρόνοι αυτοί αποτελούν πλαίσιο αναφοράς και όχι αυστηρούς κανόνες. Είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη τόσο οι ατομικές ανάγκες όσο και οι δυνατότητες κάθε μαθητή.
Για τον λόγο αυτό, η τακτική επικοινωνία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς είναι καθοριστικής σημασίας. Μέσα από τη συνεργασία αυτή μπορούν να εντοπιστούν πιθανά σημεία δυσκολίας, να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές και να εξασφαλιστεί ότι η μελέτη στο σπίτι υποστηρίζει την αυτονομία και την ευημερία του κάθε παιδιού, χωρίς να προκαλεί άγχος ή πίεση.
Στόχος μας είναι η μελέτη να αποτελεί μια ουσιαστική και ποιοτική εμπειρία μάθησης, και όχι μια χρονομετρημένη υποχρέωση.
Γιατί επιλέξατε τα βιβλία της Κύπρου για τα Μαθηματικά;
Τα βιβλία αυτά προσεγγίζουν τη μαθηματική γνώση με διερευνητικό και βιωματικό τρόπο, ενθαρρύνοντας τους μαθητές να ανακαλύπτουν τις έννοιες μέσα από εξερεύνηση, παρατήρηση και ενεργή συμμετοχή. Δεν επικεντρώνονται απλώς στην εκμάθηση διαδικασιών, αλλά στην κατανόηση εννοιών, στην ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων και στη σύνδεση των Μαθηματικών με την καθημερινή ζωή.
Μέσα από κατάλληλα σχεδιασμένες δραστηριότητες, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία:
- Να καλλιεργήσουν την κριτική και δημιουργική σκέψη τους,
- Να προσεγγίσουν τα προβλήματα ως καταστάσεις που μπορούν να εκτιμήσουν, να αναλύσουν και να αντιμετωπίσουν,
- Να επιλέξουν κατάλληλες στρατηγικές με βάση τη δική τους κατανόηση,
- Και να αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες, που είναι βασικός στόχος του προγράμματος του ΙΒ.
Με αυτόν τον τρόπο, τα βιβλία λειτουργούν όχι μόνο ως διδακτικό εργαλείο, αλλά και ως μέσο ενδυνάμωσης της μαθησιακής αυτονομίας των παιδιών, καθιστώντας τη διδασκαλία των Μαθηματικών ουσιαστική, σύγχρονη και με νόημα για τους μαθητές.
Πώς έρχονται τα παιδιά σε επαφή με άλλους πολιτισμούς/κουλτούρες;
Ποιος είναι ο ρόλος της λογοτεχνίας στο σχολείο;
Σε όλες τις τάξεις εφαρμόζεται πρόγραμμα λογοτεχνίας, το οποίο περιλαμβάνει την επιλογή και επεξεργασία τουλάχιστον ενός βιβλίου στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να αναλύσουν, να ερμηνεύσουν και να συζητήσουν ποικίλα λογοτεχνικά έργα τόσο στην ελληνική όσο και στην αγγλική γλώσσα, ενώ στις μεγαλύτερες τάξεις η επαφή με τη λογοτεχνία επεκτείνεται και στη δεύτερη ξένη γλώσσα (Γαλλικά, Γερμανικά ή Ισπανικά).
Η σχέση των μαθητών με τη λογοτεχνία καλλιεργείται παράλληλα μέσα από:
- Τακτικές επισκέψεις στη σχολική βιβλιοθήκη με το τμήμα τους, όπου συμμετέχουν σε οργανωμένες δράσεις σχετικές με τα βιβλία,
- Ελεύθερη πρόσβαση στη βιβλιοθήκη κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, ενισχύοντας την αυτονομία και την προσωπική επιλογή στην ανάγνωση,
- Τη Λέσχη Βιβλιοφάγων, έναν θεσμό για μαθητές που αγαπούν το διάβασμα και επιθυμούν να μοιραστούν την εμπειρία τους με άλλα παιδιά, μέσα από συναντήσεις, παρουσιάσεις και δημιουργικές δράσεις.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τον ιστότοπο της βιβλιοθήκης του CGS στον σύνδεσμο: library.cgs.gr.
Πώς ενημερωνόμαστε εμείς οι γονείς για την κορύφωση Προγραμμάτων Έρευνας;
π.χ. μακέτες, εκθέσεις, παρουσιάσεις, καμπάνιες ενημέρωσης ή ευαισθητοποίησης, θεατρικά δρώμενα, πειράματα, ψηφιακές αφηγήσεις κ.ά.
Σε πολλές περιπτώσεις, οι εκδηλώσεις αυτές ανοίγουν και στην οικογένεια, ώστε οι γονείς να έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν και να συμμετέχουν σε αυτή τη σημαντική στιγμή. Η πρόσκληση αποστέλλεται εγκαίρως μέσω ηλεκτρονικής ενημέρωσης, προκειμένου να προγραμματιστεί η παρουσία σας.
Πιστεύουμε ότι το «μοίρασμα» αυτό ενδυναμώνει την εκπαιδευτική εμπειρία και ενισχύει τους δεσμούς ανάμεσα στο σχολείο, τους μαθητές και τις οικογένειες. Για εμάς, το να δίνεται η δυνατότητα στους γονείς να γίνουν συνοδοιπόροι και θεατές της εξέλιξης των παιδιών τους είναι ουσιαστικό μέρος της παιδαγωγικής μας προσέγγισης.
Στοχοθεσία Αγγλικών
Θα λειτουργήσει τμήμα native English στην Α' Δημοτικού;
Στο μάθημα των Αγγλικών χρησιμοποιείται υλικό και από τα υπόλοιπα μαθήματα (π.χ μαθηματικά) έτσι ώστε να εξοικειώνονται και με τους αγγλικούς όρους του κάθε μαθήματος;
Όταν το θέμα της ενότητας που διερευνούν στην τάξη συνδέεται με άλλα γνωστικά αντικείμενα (π.χ. φυσικές επιστήμες, κοινωνικές επιστήμες, μαθηματικά), η Αγγλική Γλώσσα εμπλέκεται με τρόπο φυσικό και λειτουργικό, ώστε οι μαθητές να έρχονται σε επαφή με το αντίστοιχο λεξιλόγιο και την ειδική ορολογία. Αυτό γίνεται μέσα από στοχευμένες, διαθεματικές δραστηριότητες, προσαρμοσμένες στο επίπεδο και τη στοχοθεσία κάθε τάξης.
Για παράδειγμα, στη Στ’ Δημοτικού, οι μαθητές στο πλαίσιο της ενότητας έρευνας “Healthy Mind – Healthy Body” διερευνούν τη λειτουργία διαφόρων συστημάτων του ανθρώπινου σώματος (όπως το circulatory, respiratory, digestive system) και παράλληλα εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους στην Αγγλική, συζητώντας και παρουσιάζοντας τρόπους για μια ισορροπημένη σωματική, συναισθηματική και πνευματική ζωή.
Με αυτόν τον τρόπο, η Αγγλική Γλώσσα δε διδάσκεται αποκομμένα, αλλά ενσωματώνεται οργανικά στην καθημερινή μαθησιακή εμπειρία των παιδιών, ενισχύοντας τη βαθύτερη κατανόηση των εννοιών και την αυθεντική χρήση της.
Διαχείριση Συμπεριφοράς
Πώς μπορούν να ρυθμιστούν οι σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους, ώστε να είναι αρμονικές και να μη δημιουργούνται περιστατικά πειραγμάτων που λειτουργούν απορρυθμιστικά στην καθημερινότητα;
Στις μικρότερες τάξεις δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην καλλιέργεια της αυτορρύθμισης και της ενσυναίσθησης, μέσα από καθημερινές πρακτικές και συζητήσεις στην τάξη. Μεγαλώνοντας, οι μαθητές συμμετέχουν σε στοχευμένες δράσεις πρωτογενούς πρόληψης, σχεδιασμένες από τους εκπαιδευτικούς τους σε συνεργασία με το Τμήμα Σχολικών Ψυχολόγων, με στόχο τη διαχείριση συναισθημάτων, την επίλυση συγκρούσεων και την ενδυνάμωση της ομάδας.
Αναγνωρίζοντας ότι το σχολείο αποτελεί μικρογραφία της κοινωνίας, στο CGS αντιμετωπίζουμε κάθε περιστατικό ως ευκαιρία μάθησης και προσωπικής ανάπτυξης για όλους τους μαθητές. Η πρόληψη και η διαχείριση τέτοιων καταστάσεων είναι για εμάς σταθερή προτεραιότητα.
Στο πλαίσιο αυτής της κοινής προσπάθειας, σας καλούμε να είστε πολύτιμοι σύμμαχοί μας. Σας παροτρύνουμε, σε περίπτωση που αντιλαμβάνεστε ότι συμβαίνει κάποιο περιστατικό, το οποίο δεν έχει γίνει αντιληπτό από εμάς, να επικοινωνήσετε με τον εκπαιδευτικό της τάξης. Η συνεχής και ειλικρινής επικοινωνία μας είναι καθοριστικής σημασίας για την ολόπλευρη στήριξη των παιδιών μας.
Επικοινωνία με εκπαιδευτικό
Πώς μπορεί να ενθαρρυνθεί ένα παιδί ώστε να εκφράζει τις απορίες του;
Κάθε πότε γίνεται επικοινωνία από τον εκπαιδευτικό στην οικογένεια;
Μαθησιακές ανάγκες
Πώς στηρίζουμε ένα παιδί με μαθησιακές ανάγκες;
Η διαδικασία ξεκινά ήδη από το Νηπιαγωγείο, όπου όλοι οι μαθητές αξιολογούνται από λογοθεραπευτή και εργοθεραπευτή. Ανάλογη διαδικασία πραγματοποιείται και με την είσοδο των παιδιών στην Α’ Δημοτικού, ώστε το σχολείο να ανταποκριθεί εγκαίρως στις ανάγκες κάθε μαθητή, τόσο με ενίσχυση των δυνατοτήτων του όσο και με στοχευμένες παρεμβάσεις.
Στη Β’ Δημοτικού υλοποιείται πρώιμος μαθησιακός έλεγχος για όλους τους μαθητές. Αν προκύψουν ενδείξεις που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, οι μαθητές παραπέμπονται έως και τη Γ’ Δημοτικού για ολοκληρωμένη μαθησιακή αξιολόγηση – είτε από τις υπηρεσίες του σχολείου είτε μέσω δημόσιου φορέα.
Μετά την αξιολόγηση και την επίσημη κοινοποίηση της γνωμάτευσης στο σχολείο, το Τμήμα Σχολικών Ψυχολόγων ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς, ώστε:
- να αναδεικνύουν τις δυνατές πλευρές του κάθε παιδιού μέσα στη μαθησιακή διαδικασία,
- να εφαρμόζουν προσαρμογές στον τρόπο διδασκαλίας (και όχι στους μαθησιακούς στόχους), όπως π.χ. επανάληψη οδηγιών, απλοποίηση και κατάτμηση πληροφοριών, επιπλέον χρόνος κ.ά.
Σύμφωνα με τη φιλοσοφία του IB/PYP, δε μειώνουμε τις προσδοκίες μας· διαφοροποιούμε τον τρόπο με τον οποίο υποστηρίζουμε την επίτευξη των στόχων, διατηρώντας υψηλές προσδοκίες για όλα τα παιδιά.
Η συνεργατική μάθηση ενισχύει τη διαδικασία αυτή, καθώς η δυναμική των μικτών ομάδων επιτρέπει στα παιδιά:
- να μαθαίνουν από τους συμμαθητές τους σε τομείς που χρειάζονται ενίσχυση (π.χ. οργάνωση),
- αλλά και να συνεισφέρουν σε περιοχές όπου διακρίνονται (π.χ. δημιουργικότητα, ενσυναίσθηση, καινοτόμος σκέψη).
Σε πρακτικό επίπεδο, για τις οικογένειες που το επιθυμούν, λειτουργεί το Πρόγραμμα Μαθησιακής Στήριξης με εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς (φιλόλογο, μαθηματικό, ψυχολόγο με εκπαίδευση στην ειδική αγωγή). Η στήριξη αυτή προσφέρεται κατά τη διάρκεια της πρωινής ζώνης, σε ατομικό επίπεδο, και ανταποκρίνεται στις συγκεκριμένες διαγνωσμένες ανάγκες κάθε μαθητή.
Η επιτυχής πορεία κάθε παιδιού βασίζεται στη συνεργασία Σχολείου – Οικογένειας – Μαθητή. Η ενεργοποίηση αυτού του τριγώνου είναι θεμελιώδης. Για τον λόγο αυτό, παροτρύνουμε τους γονείς να βρίσκονται σε συχνή επικοινωνία με το Τμήμα Σχολικών Ψυχολόγων και τον εκπαιδευτικό της τάξης, ώστε να διαμορφώσουμε μαζί τις καλύτερες συνθήκες υποστήριξης – μαθησιακά και συναισθηματικά.
Η διαφορετικότητα είναι κομμάτι όλων μας, και στο CGS αποτελεί στοιχείο σεβασμού, αποδοχής και εξέλιξης.
Απουσία μαθητή
Πρέπει ο εκπαιδευτικός να αναρτά καθημερινά στο ManageBac τι δούλεψαν μέσα στην τάξη ή αυτό γίνεται μόνο όταν κάποιος μαθητής λείπει;
Πώς πληροφορούνται τα παιδιά από το σχολείο για τις υποχρεώσεις τους την επόμενη ημέρα;
Όμιλοι
Τι προσφέρει στους μαθητές η ενασχόλησή τους με τους ομίλους;
Οι Όμιλοι είναι σχεδιασμένοι έτσι ώστε να καλλιεργούν ποικίλες δεξιότητες – γνωστικές, κοινωνικές, συναισθηματικές και δημιουργικές – και να προσφέρουν χώρο για δημιουργικές αναζητήσεις, πειραματισμό και συνεργασία. Παράλληλα, ενισχύουν την αυτογνωσία των μαθητών, καθώς μέσα από τη συμμετοχή τους αναγνωρίζουν τις κλίσεις, τις δυσκολίες και τα δυνατά τους σημεία.
Η τράπεζα των Ομίλων εμπλουτίζεται κάθε χρόνο και καλύπτει ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων, όπως: Περιβάλλον, Μαθηματικά, Τέχνες, Αθλητισμός, Ρητορική, Επιχειρηματικότητα, Διαφορετικότητα & Ένταξη, Συναισθηματική Ενδυνάμωση, Κυκλοφοριακή Αγωγή, Ελεύθερη Έκφραση και πολλά άλλα.
Οι Όμιλοι, επομένως, αποτελούν σημαντικό μέρος της μαθησιακής εμπειρίας των παιδιών, καλλιεργώντας την πρωτοβουλία, την υπευθυνότητα και τη χαρά της μάθησης μέσα από επιλογές που ανταποκρίνονται στα ενδιαφέροντα και στις ανάγκες τους.
Ρόλος του γονέα
Εάν ένας μαθητής μια ημέρα απουσιάζει από το σχολείο, πώς πρέπει να το διαβάζουμε στο σπίτι;
Ο ρόλος του γονέα σε αυτή την περίπτωση είναι υποστηρικτικός και όχι καθοδηγητικός. Δηλαδή, δεν αναλαμβάνει να διδάξει ή να εξηγήσει πλήρως το υλικό που καλύφθηκε στο σχολείο. Αντίθετα, μπορεί να βοηθήσει το παιδί να οργανώσει τις εργασίες του, να διαβάσει ό,τι είναι κατανοητό και να σημειώσει ό,τι του φαίνεται δύσκολο ή ασαφές.
Εάν ο μαθητής δεν κατανοεί τι ακριβώς πρέπει να κάνει, δεν είναι απαραίτητο (ούτε ωφέλιμο) να προσπαθεί να το λύσει μόνος του ή με τη βοήθεια του γονέα. Η κατάλληλη πρακτική είναι να επιστρέψει την επόμενη ημέρα στο σχολείο με τις απορίες του, ώστε να τις συζητήσει με τον εκπαιδευτικό του. Ο δάσκαλος, έχοντας γνώση του τι έχει διδαχθεί, μπορεί να οργανώσει μια ατομική συνάντηση με τον μαθητή – είτε σε διάλειμμα είτε σε άλλη κατάλληλη στιγμή – προκειμένου να καλυφθούν τα κενά με τρόπο παιδαγωγικά σωστό.
Συμπερασματικά, το πιο σημαντικό είναι ο μαθητής να παραμείνει ενεργός και υπεύθυνος απέναντι στη διαδικασία της μάθησης, αλλά χωρίς να φορτώνεται με άγχος ή να «αντιγράφει» γνώσεις. Οι γονείς λειτουργούν διευκολυντικά, ενώ ο εκπαιδευτικός παραμένει ο βασικός καθοδηγητής της μαθησιακής πορείας.
Ποιος πιστεύετε ότι πρέπει να είναι ο ρόλος του γονέα στη μελέτη των σχολικών υποχρεώσεων του παιδιού στο σπίτι;
Ο ρόλος του γονέα σε σχέση με τη μελέτη στο σπίτι είναι πρωτίστως υποστηρικτικός και ενθαρρυντικός, με στόχο την ανάπτυξη της αυτονομίας και της υπευθυνότητας του παιδιού. Η ανάπτυξη της πρωτοβουλίας για την ανάληψη και ολοκλήρωση της μελέτης από το ίδιο το παιδί αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την προσωπική του ωρίμανση και χρειάζεται να ενισχύεται με τον κατάλληλο τρόπο από το σπίτι.
Όταν ένα παιδί δηλώνει ότι επιθυμεί να διαβάζει μόνο του, αυτό δείχνει ότι έχει αρχίσει να κατακτά την αυτονομία του. Η αυτόνομη εργασία του του επιτρέπει να εφαρμόσει αυτά που έχει κατανοήσει, να αναστοχαστεί πάνω στη μάθησή του, να συσχετίσει γνώσεις και να εντοπίσει τι χρειάζεται περαιτέρω διευκρίνιση. Έτσι, την επόμενη μέρα στο σχολείο, ο εκπαιδευτικός μπορεί να έχει μια αυθεντική εικόνα για την πορεία του παιδιού και να σχεδιάσει στοχευμένες και διαφοροποιημένες δραστηριότητες.
Ο γονέας καλείται, λοιπόν, να δώσει “χώρο” στο παιδί να λειτουργήσει αυτόνομα, επιτρέποντάς του να αποκομίσει όλα τα οφέλη της διαδικασίας. Αυτό δε σημαίνει απουσία ενδιαφέροντος, αλλά διακριτική παρακολούθηση και ενίσχυση, όταν και όπου χρειάζεται. Οι γονείς ενθαρρύνουν, ρωτούν, διευκολύνουν τη σκέψη του παιδιού, όχι απαραίτητα δίνοντας απαντήσεις, αλλά βοηθώντας το να ανακαλύψει τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή του.
Τέλος, είναι σημαντικό οι γονείς να συνεργάζονται με τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος γνωρίζει τις ανάγκες και δυνατότητες κάθε μαθητή και μπορεί να καθοδηγήσει με ακρίβεια για το πώς και σε ποιο βαθμό πρέπει να εμπλέκονται στη μελέτη στο σπίτι.
Με λίγα λόγια, ο γονέας δεν είναι “διορθωτής” ούτε “επιτηρητής”, αλλά σύμμαχος στην πορεία του παιδιού προς την ανεξαρτησία και τη βαθύτερη μάθηση.

