Διαθεματική προσέγγιση (Transdisciplinary Learning)
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του CGS, έχουν ως στόχο να αναδείξουν τα ατομικά χαρίσματα και τις δεξιότητες των μαθητών, παρέχοντάς τους τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και παράλληλα να διαμορφώσουν σωστά κριτήρια επιλογών. Συνδυάζουν τη μαθησιακή εμπειρία με την κοινωνική πραγματικότητα, προσφέροντας στους μαθητές εξειδικευμένες και γενικές γνώσεις μέσα από μια διαθεματική προσέγγιση.
Σε όλα τα σχολεία IB PYP ανά τον κόσμο ακολουθούνται έξι κοινές μεγάλες διαθεματικές ενότητες παγκόσμιας σημασίας, όπως παρουσιάζονται στον επόμενο Πίνακα:
Για κάθε διαθεματική ενότητα, οι εκπαιδευτικοί ανά τάξη σχεδιάζουν μια αντίστοιχη Ενότητα Έρευνας (Unit of Inquiry), η οποία προσαρµόζεται κάθε φορά ανάλογα µε τις απαιτήσεις και ανάγκες των µαθητών. Οι Ενότητες Έρευνας περιλαμβάνουν μια σειρά από βιωματικές δραστηριότητες διαφορετικών αντικειμένων και ειδικοτήτων που συνδέονται μεταξύ τους αλλά και με τον πραγματικό κόσμο, ώστε η μάθηση να είναι ολόπλευρη και να αποκτά νόημα για τον μαθητή.
Προσεγγίσεις μάθησης (Approaches to Learning)
Βασικός στόχος του IB PYP εκτός από την κατάκτηση της γνώσης, είναι η καλλιέργεια δεξιοτήτων, οι οποίες αποσκοπούν στην ενδυνάμωση της αυτονομίας και της ενεργούς συμμετοχής του μαθητή στη διαδικασία της μάθησης («μαθαίνω πώς να μαθαίνω»).
Πιο συγκεκριμένα, οι δεξιότητες που καλλιεργούνται αφορούν στους τομείς Επικοινωνίας, Αυτοδιαχείρισης, Έρευνας, Σκέψης και Συνεργασίας.
Διευρευνητική μάθηση (Inquiry Based Learning)
Η διερεύνηση αποτελεί τη βασική παιδαγωγική προσέγγιση του IB PYP και ζητά από τους μαθητές να έχουν αυτενέργεια και να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο και πρωτοβουλία στη διαδικασία μάθησης. Μέσα από τη διερευνητική μάθηση που συνδυάζεται με τη διαθεματική προσέγγιση, δημιουργείται ένα αυθεντικό πλαίσιο μέσα στο οποίο οι μαθητές συσχετίζουν, ερευνούν και κατανοούν τον κόσμο γύρω τους.
Έννοιες (Concepts)
Όταν η μάθηση ακολουθεί την εννοιολογική προσέγγιση, βοηθά τους μαθητές να βρίσκουν νόημα σε αυτήν, να προχωρούν στις κατάλληλες συνδέσεις μεταξύ πρότερης και νέας γνώσης και να ασχολούνται με τις «μεγάλες ιδέες», την ουσία όσων μαθαίνουν.
Στο ΙΒ PYP επτά έννοιες, µε τη µορφή ερωτήσεων, κινούν τη διαδικασία της διερεύνησης και καθοδηγούν τις ενότητες έρευνας:
Μορφή: | Πώς είναι; Τι μορφή έχει; |
Λειτουργία: | Πώς λειτουργεί; |
Αιτία: | Ποια είναι η αιτιακή σχέση; Γιατί έχει αυτή τη μορφή ή λειτουργία; |
Αλλαγή: | Πώς αλλάζει; |
Σύνδεση: | Πώς συνδέεται με άλλα πράγματα; |
Οπτική: | Ποιες είναι οι διαφορετικές οπτικές; |
Υπευθυνότητα: | Ποια είναι η ευθύνη μας; |
Αξιολόγηση (Assessment)
Η αξιολόγηση αποτελεί μια συνεχή διαδικασία συλλογής και ανάλυσης πληροφοριών, αναστοχασμού και ανασχεδιασμού σε σχέση με τους διδακτικούς στόχους και αφορά τόσο τον ίδιο τον μαθητή όσο και τους εκπαιδευτικούς.
Τον βασικό ρόλο σε αυτήν έχει ο εκπαιδευτικός μέσα από την καθημερινή παρατήρηση στην τάξη και τον ορισμό σαφών μαθησιακών στόχων ανάλογα με τις δυνατότητες και τις ανάγκες κάθε μαθητή.
Οι μέθοδοι αξιολόγησης ποικίλλουν ανάλογα με το αντικείμενο, το πλαίσιο και την ηλικιακή ομάδα, ενώ εκτός από την καθημερινή παρατήρηση εντός τάξης, περιλαμβάνουν εργαλεία, όπως γραπτές αξιολογήσεις, δημιουργία παρουσιάσεων, debate, θεατρικές παραστάσεις, εργασίες και project, εικαστικές παρεμβάσεις, ενημερωτικές καμπάνιες ή αφίσες, κ.ά.
Επιπρόσθετα, εργαλεία αξιολόγησης αποτελούν τα εξής:
Portfolio day/ Student-Led Conference
Σύμφωνα με τη φιλοσοφία του ΙΒ PYP, η διαδικασία της αξιολόγησης εμπλέκει ενεργά τον μαθητή, τοποθετώντας τον στο επίκεντρο της μαθησιακής διαδικασίας. Κάθε μαθητής του Δημοτικού/IB PYP αναλαμβάνει την ευθύνη για την ακαδημαϊκή του πρόοδο, αναγνωρίζει τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του και θέτει προσωπικούς στόχους βελτίωσης. Στο πλαίσιο αυτό κατά τη λήξη του Γ΄ τριμήνου που σηματοδοτεί και τη λήξη της χρονιάς, οι μαθητές αναλάβουν ενεργό ρόλο και παρουσιάzουν στους γονείς τους την αυτοαξιολόγησή τους για την πορεία και την επίδοσή τους τη χρονιά που ολοκληρώνουν. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να μιλήσουν για την πρόοδό τους και τους προσωπικούς τους στόχους, αλλά και να δείξουν δείγματα εργασιών που έχουν επιλέξει οι ίδιοι.
IB PYP Exhibition
To IB PYP Exhibition, αποτελεί την κατακλείδα στην εφαρμογή του IB Primary Years Programme και σηματοδοτεί το «πέρασμα» από την Πρωτοβάθμια ΙΒ PYP στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ΙΒ MYP, από τη γενική γνώση στην εξειδίκευση. Απώτερο σκοπό έχει την εφαρμογή μεθόδων και διαδικασιών διερεύνησης από τους μαθητές της Στ’ Δημοτικού επάνω σε θέματα τα οποία σχετίζονται με ζητήματα της πραγματικής ζωής και έχουν τοπικό, αλλά και παγκόσμιο χαρακτήρα. Το IB PYP Exhibition αποτελεί εκπαιδευτικό γεγονός για όλη τη σχολική μας κοινότητα του Δημοτικού/ΙΒ PYP. Οι μαθητές πραγματοποιούν έρευνα στα δικαιώματα και τις ευθύνες που έχουμε στην προσπάθειά μας να μοιραστούμε τις περιορισμένες πηγές στη φύση με κάθε ζωντανό πλάσμα, στα συστήματα και στις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ αυτών, στις ίσες ευκαιρίες και δυνατότητες που μας δίνονται (απέναντι στο περιβάλλον) με στόχο τη διατήρηση της αρμονικής συνύπαρξης.
Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών
Ενορχηστρωτές της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι παρακολουθούν επιμορφώσεις εντός και εκτός σχολείου σε σχέση με την παιδαγωγική φιλοσοφία και τα διδακτικά τους αντικείμενα, ενώ παράλληλα συμμετέχουν συχνά σε πανελλήνια και διεθνή εκπαιδευτικά συνέδρια, στα οποία μοιράζονται καλές πρακτικές και σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις με εκπαιδευτικούς και σχολεία ανά την Ελλάδα και τον κόσμο.