1. Έννοιες – Τι θέλουµε να καταλάβουν οι µαθητές/τριες;
Οκτώ βασικές έννοιες, µε τη µορφή ερωτήσεων, κινούν τη διαδικασία της διερεύνησης και καθοδηγούν τις ένοτητες έρευνας.
Σχεδιάζονται από τους δασκάλους και τους µαθητές/τριες και βρίσκονται στην καρδιά του µοντέλου της διδακτέας ύλης.
Μορφή: | Πώς είναι; |
Λειτουργία: | Πώς λειτουργεί; |
Αιτία: | Γιατί είναι; |
Αλλαγή: | Πώς αλλάζει; |
Σύνδεση: | Πώς συνδέεται με άλλα πράγματα; |
Άποψη: | Ποιες είναι οι γνώμες; |
Υπευθυνότητα: | Ποια είναι η ευθύνη μας; |
Τρόπος σκέψης: | Πώς γνωρίζουμε; |
2. Δεξιότητες – Τι θέλουµε να είναι ικανοί να κάνουν οι µαθητές/τριες;
Μεγάλη σηµασία έχει η ανάπτυξη ορισµένων δεξιοτήτων και η ικανότητα των µαθητών/τριων να τις αξιοποιούν στην καθηµερινή τους ζωή. Είναι σηµαντικό για το µαθητή/τρια να γνωρίζει σε τί θα του χρησιµεύσει η γνώση που αποκτά και πώς θα την αξιοποιήσει στην καθηµερινή του ζωή.
∆εξιότητες Σκέψης
- Να χρησιµοποιούν αυτά που έµαθαν, όπου και όταν χρειάζεται
- Να κατανοούν σε βάθος, να αναλύουν και συσχετίζουν τη γνώση
- Να συνδέουν κοµµάτια γνώσης, να κρίνουν και να επιλέγουν
- Να υποστηρίζουν διαφορετικές θέσεις στηριζόµενοι στις γνώσεις τους
Ερευνητικές ∆εξιότητες
- Να ρωτούν, να παρατηρούν, να σχεδιάζουν πορεία δράσης
- Να συλλέγουν, να καταγράφουν, να οργανώνουν, να ερµηνεύουν πληροφορίες
- Να παρουσιάζουν τα αποτελέσµατα της έρευνάς τους.
∆εξιότητες Επικοινωνίας
- Να ακούν µε προσοχή οδηγίες και πληροφορίες
- Να µιλούν καθαρά, να εκφράζουν ιδέες, να καταθέτουν γνώµες
- Να διαβάζουν από ποικιλία πηγών
- Να επικοινωνούν οπτικά και κιναισθητικά
Κοινωνικές ∆εξιότητες
- Να αναλαµβάνουν και να µοιράζονται ευθύνες
- Να παίρνουν αποφάσεις βασισµένες στη δικαιοσύνη και την ισότητα
- Να συνεργάζονται µε την οµάδα, να µοιράζονται, να περιµένουν τη σειρά τους
- Να ακούνε προσεκτικά τους άλλους, να συµβιβάζονται, να αποδέχονται ευθύνες και να αντιδρούν ψύχραιµα
- Να αποφασίζουν οµαδικά και να εναλλάσουν ρόλους
∆εξιότητες Αυτοδιαχείρησης
- Αντίληψη χώρου και διαχείριση χρόνου
- Ασφαλής συµπεριφορά και υγιεινός τρόπος ζωής
3. Στάσεις – Πώς θέλουµε να αισθάνονται οι µαθητές/τριες;
Το Πρόγραµµα προάγει και καλλιεργεί στάσεις που περιλαµβάνουν:
- Εκτίµηση
- ∆έσµευση
- Αυτοπεποίθηση
- Συνεργασία
- Δηµιουργικότητα
- Περιέργεια
- Ενθουσιασµός
- Ανεξαρτησία
- Ακεραιότητα
- Σεβασµός
- Ανοχή
- Κατανόηση της θέσης του άλλου
4. Δράσεις – Πώς θέλουµε να ενεργούν οι µαθητές/τριες;
Ενθαρρύνουµε τους µαθητές να εκφράζουν τη γνώµη τους, να παίρνουν αποφάσεις αφού έχουν πληροφορηθεί πλήρως και να αναλαµβάνουν δράση που θα βοηθήσει τους συµµαθητές/τριές τους, το προσωπικό του σχολείου και την ευρύτερη κοινότητα.
5. Γνώσεις – Τι θέλουµε να γνωρίζουν οι µαθητές/τριες;
Οι γνώσεις αποκτούνται µέσα από την έρευνα πάνω στα 6 µεγάλα παιδαγωγικά θέµατα (που ορίζουν και τις διαθεµατικές ενότητες) και τα 6 γνωστικά πεδία που στηρίζουν και ισορροπούν τη διαδικασία απόκτησης γνώσης.
Τα 6 Παιδαγωγικά Θέµατα
- Ποιοι είµαστε;
- Που βρισκόµαστε στο χώρο & στο χρόνο;
- Πώς εκφραζόµαστε;
- Πώς λειτουργεί ο κόσµος µας;
- Πώς οργανώνουµε τον εαυτό µας;
- Πώς µοιραζόµαστε τον πλανήτη;
Τα 6 Γνωστικά Πεδία
- Γλώσσα
- Μαθηµατικά
- Επιστήµες
- Κοινωνικές Επιστήµες
- Τέχνες
- Προσωπική, Φυσική & Κοινωνική Αγωγή