Η ασπίδα του Αχιλλέα

Οι μαθητές της Γ΄ Δημοτικού/ ΙΒ ΡΥΡ, στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας, κλήθηκαν να σχεδιάσουν και να χρωματίσουν την ασπίδα ενός από τους σημαντικότερους και γνωστότερους παγκοσμίως ήρωες της Ελληνικής Μυθολογίας.

Η ασπίδα του Αχιλλέα είναι μια ασπίδα διαφορετική από τις άλλες …
Μια ασπίδα, που αν και αποτελούσε πολεμικό εξοπλισμό, έφερε ένα διαφορετικό νόημα και περιεχόμενο, ειρηνικό.
Μια ασπίδα, που έφτιαξε περίτεχνα ο μάστορας των μετάλλων, ο γητευτής της φωτιάς, Ήφαιστος.
Μια ασπίδα με αντιθέσεις: μέρα – νύχτα, ειρήνη – πόλεμος, ζωή – θάνατος, άνοιξη – χειμώνας…
Μια ασπίδα με σκοπό και στόχο να οδηγήσει στην ειρήνη, στην αγάπη, στην ομόνοια, στην ομαλή συνύπαρξη, στην αλληλεγγύη … Μια ασπίδα με αποστροφή στον πόλεμο, στη διχόνοια, στο μίσος, στην εχθρότητα …
Μια ασπίδα που λίγοι γνωρίζουν, αλλά πολλοί θα ήθελαν τελικά να τη σχεδιάσουν, να την κατασκευάσουν, να την αφήσουν παρακαταθήκη στην ιστορία του ανθρώπου … και μόνο ο ανθρώπινος ελληνικός νους σκέφτηκε…

«Βάζει πρώτα τη γη, τη θάλασσα και τον ουρανό με τον ήλιο, το φεγγάρι κι όλα τ’ αστέρια. Κι έπειτα αρχίζει να σχεδιάζει δυο πολιτείες δίπλα δίπλα. Στην πρώτη οι άνθρωποι έχουν ειρήνη. Παντρεύουν τα παιδιά τους με τραγούδια και χαρές και λύνουν σε κριτές τις διαφορές τους. Στην άλλη πολιτεία έχουν πόλεμο. Μέσα στην πόλη έχουν μείνει οι γυναίκες, τα παιδιά και οι γέροντες, ενώ έξω από τα τείχη δυο στρατοί έχουν πέσει στη μάχη. Οι λαβωμένοι και οι νεκροί κείτονται ολόγυρα.

Έτσι, ο Ήφαιστος ιστορεί τις χαρές της ειρήνης και τις συμφορές του πολέμου. Βάζει πρώτα τη γη, τη θάλασσα και τον ουρανό με τον ήλιο, το φεγγάρι κι όλα τ’ αστέρια. Κι έπειτα αρχίζει να σχεδιάζει δυο πολιτείες δίπλα δίπλα. Στην πρώτη οι άνθρωποι έχουν ειρήνη. Παντρεύουν τα παιδιά τους με τραγούδια και χαρές και λύνουν σε κριτές τις διαφορές τους. Στην άλλη πολιτεία έχουν πόλεμο. Μέσα στην πόλη έχουν μείνει οι γυναίκες, τα παιδιά και οι γέροντες, ενώ έξω από τα τείχη δυο στρατοί έχουν πέσει στη μάχη. Οι λαβωμένοι και οι νεκροί κείτονται ολόγυρα. Έτσι, ο Ήφαιστος ιστορεί τις χαρές της ειρήνης και τις συμφορές του πολέμου.

Έπειτα βάζει τους γεωργούς που όργωναν τα χωράφια τους, τους εργάτες που θέριζαν με τα δρεπάνια, βάζει αμπέλια φορτωμένα σταφύλια κι ανθρώπους που τα τρυγούσαν τραγουδώντας, βάζει βοσκούς που έβοσκαν τα κοπάδια τους, βάζει αγόρια και κοπέλες που χόρευαν με άνθη στα μαλλιά τους. Και γύρω γύρω βάζει τον απέραντο Ωκεανό να αστράφτει. Και όταν τελειώνει, στέκεται να την κοιτάξει. Ξέρει πως, αν οι άνθρωποι προσέξουν την ομορφιά της ασπίδας, δε θα θέλουν πια να πολεμούν. Θα θέλουν να χορεύουν και να τραγουδούν, να οργώνουν τα χωράφια τους, να τρυγούν τα αμπέλια τους και να βόσκουν τα κοπάδια τους. Θα θέλουν να ζουν ειρηνικά. Και είναι αυτή η ασπίδα του Αχιλλέα το πρώτο, το μοναδικό όπλο που φτιάχτηκε ποτέ και δεν προσκαλεί σε πόλεμο αλλά σε ειρήνη».

Σ. Μαϊστρέλλης, Ε Καλύβη, Μ. Μιχαήλ, Σχολικό βιβλίο Γ΄ Δημοτικού, Ιστορία «Από τη μυθολογία στην Ιστορία», ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΩΝ «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», σελ. 71

 

Οι μαθητές της Γ΄ Δημοτικού ΙΒ / ΡΥΡ ερμήνευσαν και σχεδίασαν τη δική τους ασπίδα, που θα επιθυμούσαν να χαρίσουν στον ήρωά τους!!!

 

Log in with your credentials

Forgot your details?