Σε γνωρίζω από την κόψη

«Την ελευθερία τραγουδώ που είναι πολύ ακριβή
όπως γνωρίζει αυτός που για χάρη της απαρνιέται τη ζωή”.
Δάντης

Κάθε εορτασμός της επετείου της 25η Μαρτίου αποτελεί αφορμή για αναστοχασμό και ιστορικό προβληματισμό. Η επέτειος, μας λέει η Κική Δημουλά, είναι ένα δωρεάν μεταφορικό μέσον, με το οποίο μεταφέρεται ένα πολυπληθές παρελθόν στο παρόν. Η φετινή σχολική μας εορτή βασίζεται στον Εθνικό Ύμνο του Διονυσίου Σολωμού. Οι στροφές που έχουν επιλεγεί συνοδεύονται από ιστορικά σχόλια. Οι μαθήτριες και οι μαθητές θα απαγγείλουν τα αποσπάσματα, τα οποία «παρακολουθούν» την πορεία της Επανάστασης.

Η ιστορική ανάγνωση αποτελεί άσκηση ευγνωμοσύνης απέναντι στα ιστορικά πρόσωπα που θυσιάστηκαν για να απολαμβάνουμε την ελευθερία μας. Οι μορφές του παρελθόντος υπήρξαν δημιουργήματα της εποχής τους. Όπως και ο Σολωμός, ο οποίος είχε σπουδάσει στην Ιταλία και δεν γνώριζε καλά-καλά την ελληνική γλώσσα. Σε όλο το προηγούμενο έργο του δεν υπήρχαν σημάδια ότι θα έγραφε ένα τέτοιο ποιητικό κείμενο. Ο Ύμνος ήρθε σαν «ώριμο τέκνο της ανάγκης», σαν ένα σύμβολο των ιδεωδών της επανάστασης ενός έθνους, που αναζητούσε τον βηματισμό του στον ρυθμό της απελευθέρωσής του.

Η γλώσσα του εθνικού μας ποιητή υπακούει στους νόμους των μαθηματικών, «η κόψη του σπαθιού», διαχωρίζει το δουλικό παρελθόν από τα πολλά υποσχόμενο μέλλον. Η τέλεια διαίρεση του παρελθόντος με το παρόν και το μέλλον δημιουργεί τους δύο αντιθετικούς πόλους, που εκφράζουν την ποικιλομορφία κάθε επαναστατικής κίνησης. Η άμετρη βία, οι εσωτερικές συγκρούσεις στο στρατόπεδο των Ελλήνων και η διαρκής κινητικότητα όλων των κοινωνικών τάξεων καθιστούν τη μελέτη της περιόδου συναρπαστική, φέρνοντας στον νου μας τη φράση που εκστόμισε ο Νίκος Καζαντζάκης, όταν ολοκλήρωσε την ανάγνωση του εμβληματικού έργου του Φωτιάδη «Ο Καραϊσκάκης»: «Τι ήταν αυτό το ’21».

Την Τρίτη 13 Φεβρουαρίου έλαβε χώρα στο κλειστό γυμναστήριο του σχολείου μας ενημέρωση σχετικά με το κείμενο της εορτής. Αναλύθηκε το ιστορικό και το κοινωνικό πλαίσιο της προεπαναστατικής περιόδου μέσα από τις στροφές του Εθνικού Ύμνου. Τα έξι τμήματα, της ΣΤ’ , παρακολούθησαν την εισήγηση και ακολούθησε συζήτηση.

Log in with your credentials

Forgot your details?